TIPS: Slik får du i deg nok frukt og grønt

 

Har du hørt begrepet “5 om dagen”? Helsedirektoratets beryktede anbefaling “5 om dagen” innebærer at man burde få i seg 5 frukt, grønnsaker og/eller bær om dagen. Maks 2 frukter og 3 grønnsaker hvor 1 porsjon tilsvarer 100g. Det vil si at du minimum burde få i deg 500g grønnsaker, frukt og/eller bær i løpet av dagen. 

Selv elsker jeg frukt og grønnsaker. Forholdet mitt til frukt og grønt er på det nivået at en dag uten virker meningsløs. Jepp, jeg er nok litt avhengig. Jeg elsker å gi kroppen min næringsrik mat med masse fiber, nydelige farger og friske smaker. Jeg spiser de like gjerne rå som tilberedt. Men ikke alle mennesker stammer fra gnagere slik som meg, og det er ikke alle som craver gulrøtter og selleri på samme måte som jeg gjør. Mine 5 om dagen blir raskt til både 10 og 15 om dagen. Så hvordan skal du få i deg nok? Kanskje har du en familie du også gjerne vil lære å bli mer glad i plantevekster? 

Gang på gang har jeg fått erfare at folk spiser det som blir satt på bordet. Så i stedet for å finne fram sjokolade eller potetgull til en rolig stund framfor TV’n, eller servere kake til gjestene – hvorfor ikke servere et deilig fat med oppskåret frukt, friske grønnsaker med dip eller kanskje en forfriskende smoothie? Hver gang jeg setter slike alternativ fram på bordet blir det bestandig spist opp og tilbakemeldingene er alltid positive. De fleste liker det og spiser det bare det kommer på bordet, selv om de kanskje i utgangspunktet ikke tror at de vil ha det. 

 


(Deilige grønnsaker med holiday dip. Dippen kan du enkelt lage selv eller ved hjelp av pose. Jeg bruker yoghurt naturell som base).

 

Et annet triks for å få i deg nok grønnsaker i løpet av en dag er å spise litt til hvert måltid. Jeg spiser alltid oppskårede grønnsaker ved siden av frokosten min. Husk at 2 skiver paprika på brødskiven med ost ikke er tilstrekkelig for å regnes som 1 av de kjente 5 om dagen. Prøv deg fram med nye grønnsaker og frukt, kanskje finnes det noen du ikke har smakt på enda? Vær tålmodig, det kan ta tid å venne smaksløkene til nye smaker. Finn dine favoritter å ha på fatet ved siden av frokosten og i matboksen. Gulrøtter er feks enkelt å ta med seg og godt i spise som snacks. Sukkererter smaker også deilig og lett å oppbevare i ryggsekken. Selv har jeg alltid med meg en boks med oppskårede grønnsaker, banan og eple i sekken i tilfelle jeg skulle bli fysen på noe. Et annet tips er å alltid servere middag med en god dose grønnsaker. Her kan du enten servere med en salat, raspe, koke, steike eller bake grønnsakene for variasjon. Grønnsakspuréer smaker også himmelsk og er et godt alternativ å variere med. Supper er lett å lage og ikke minst enkelt og godt med masse grønnsaker. Lager du feks fiskegrateng eller lasagne er det enkelt å lure i noen ekstra grønnsaker uten at det går på bekostning av smaken, feks raspede gulrøtter og/eller squash som ikke vil merkes av verken store eller små. 

Smoothie er et godt alternativ for deg som virkelig sliter med å i det hele tatt få i deg 1 om dagen. Her kan du fylle blenderen med både grønnsaker, bær og frukt og få i deg dagens dose i en servering.

 


(Hjemmelaget jordbær smoothie som mellommåltid. Det er best å lage den selv, så vet du hva du får servert i den).
 

 

Mine tips oppsummert:

– Spis litt grønt til hvert måltid.

– Smoothies er en enkel måte å få i seg masse på én servering.

– Server alltid middag med en god dose grønnsaker – Kuttet, raspet, kokt, bakt eller stekt.

– Varier på typer og tilberedning av grønnsaker, frukt og bær. 

– Minimum 5 om dagen tilsvarer 500g frukt og grønt, hvor maks 200g er frukt. 

– Ha alltid grønnsaker eller frukt tilgjengelig som snacks på farten.

– Server grønnsaker, smoothie eller frukt som snacks til TV-kosen eller besøket. 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg