Treningssamling på Mallorca

 

I påsken dro jeg og storebror Kristian på triathlon treningssamling til Mallorca. Etter en lang vinter med mye trening alene og med x-antall timer på sykkelrulla skulle det bli godt med friskt og nytt inneputt. Jeg hadde gledet meg lenge til å møte nye mennesker som deler den samme lidenskapen, eller galskapen om du vil. Ikke minst se om jeg klarte å holde følge. Det skulle bli deilig med 10 dager kun med fokus på trening. Ingen stress med å rekke jobb, skole og alt annet. Trening, mat og hvile skulle være første pri hele påska.

 

 

På campen var det veldig høyt nivå, og det var deilig å trene med noen som fikk meg til å jobbe enda hardere. Jeg tror det er viktig å trene med de som er bedre enn seg selv for å ha mulighet til å utvikle seg enda mer. Det er selvsagt viktig å følge sitt eget tempo og sine egene soner for ikke å bli overbelastet, men 10 dager med andres tempo går også helt fint, og er utrolig gøy. På en slik samling med mye trening er det nok ikke så dumt å lytte til sin egen kropp, å kjøre sitt eget tempo hvis du kjenner at behovet for det er sterkt. Kjører man på for hardt og for lenge vil man kanskje heller ikke klare å holde følge lenger, fordi kroppen roper etter hvile og på toppen av det hele blir du kanskje skadet. På meg ble det totalt litt over 38 timer på 10 dager, og er veldig fornøyd med det.

 

 

Selv om jeg kan mye om både trening og kosthold fra før så har jeg lært utrolig mye nytt og nyttig på samling. Jeg har fått masse friskt innputt både på sykkel, løp, svømming og styrketrening. Kanskje viktigst av alt kosthold. Mat er jo halvparten eller mer av treninga. Noe jeg visste fra før, men her fikk jeg det virkelig inn med teskje. Du fungerer ikke lenge på sykkelsetet hvis du ikke får nok mat trødd i hullet. Tidligere har jeg vært ganske gåen etter forholdsvis rolige sykkelturer (sone 1) på rundt 3 timer. Men med nok mat og drikke kan jeg visst holde på myyyye lengre enn det uten å egentlig bli spesielt sliten. Jeg har alltid vært flink å spise, men ikke under og like etter treningsøktene hvor det faktisk er viktigst å være flink å få i seg nok næring, både for prestasjonen og restitusjonen sin del.

 

 

Etter campen var jeg veldig spent på hvordan det kom til å bli når jeg kom hjem. Tungt eller lett? Det var overraskende lett og jeg var motivert til å bli enda bedre etter møte med så mange maskineri på Mallorca. Det var ekstra gøy å hoppe ut i bassenget med masse nye teknikk øvelser og intervall oppbygginger som måtte testes ut også her hjemme. Det var selvfølgelig utrolig kjipt å dra fra lange veier med god asfalt, 50 meters ute basseng i nabolaget og perfekt treningstemperatur på 15 grader, for så å komme hjem å montere sykkelen opp på rulla igjen. Jeg bor jo trossalt i Finnmark så sykkelsesongen er ikke helt i gang enda, men det nærmer seg med stormskritt.

 

 

Før campen har jeg følt at jeg har stått å stanget litt i veggen en god stund. Har ikke klart å øke kapasitet verken på løp eller sykkel, på sykkel har det til og med gått litt feil vei. Men etter camp med kontroll på mat under og etter trening, og mer gjevn fordeling av næring utover dagen har jeg fått en helt ny hverdag. Det går framover og jeg gleder meg til hver eneste økt. Når jeg tenker tilbake på de fine dagene og de utrolig fine menneskene jeg har fått bli kjent med sitter jeg med et stort glis klistra i trynet. God påske? Helt vilt god påske! Jeg tror en treningscamp i året kommer til bli en fast tradisjon fra nå av og anbefales på det sterkeste!

 

2 kommentarer
    1. Hei! Så fin blogg! Jeg er fra nå av en fast leser<3 Håper du kan ta en tur innom min blogg for å få jentetips osv.. Gjerne legg igjen en kommentar!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg